יום רביעי, 27 בפברואר 2008

נופי תרבות - למה ולשם מה?

שולי – נופי תרבות
מורת דרך אחרת, עין הוד

מה זה נופי תרבות (Cultural Landscapes) ?
על פי ההגדרה המקובלת: " נופי תרבות, להבדיל מנוף טבעי, הם נופים שמתקיים בהם שילוב של טבע ומעשה ידי אדם או נופים המהווים מקור להשראה וזיכרון עבור האדם." באונסק"ו, ארגון החינוך והתרבות של האו"ם הכירו בחשיבותם של אתרים מסוג זה וכיום נופי תרבות כוללים מגוון רחב של אתרים ואזורים שיש בהם את השילוב של הטבע והיצירה האנושית.

בארץ כיום ישנם לא מעט אתרים שזכו להכלל ברשימת אתרי המורשת של אונסק"ו. רובם מייצגים ערכי תרבות יוצאי דופן: עכו, תל אביב – העיר הלבנה, דרכי השיירות בנגב, או התלים המקראיים – חצור, מגידו ובאר שבע. אלו אתרים שכבר זכו להכרה, הפכו לאתרים מסודרים עם ממשק ניהול רשמי, פרסום וכו'.

נופי תרבות בחצר האחורית
בשטחים הפתוחים פה ושם - בין מערות, טרסות, משוכות צבר, בוסתנים ובתי המושבים ניתן למצוא מישארים בנוף - מתחבאים להם סיפורים אחרים על תרבות אחרת ואנשים אחרים שחיו פה. סיור עם שולי הוא טיול בין נופי תרבות שונים שנושאים איתם זיכרון וייצוג של תרבות אחרת, מנקודת זמן אחרת לצד נופים עכשווים שקשורים לתולדות ההתיישבות במדינת ישראל.

קצת עלי
שולי לינדר ירקוני, בוגרת תואר שני של החוג ללימודי א"י באוניברסיטת חיפה ומורת דרך מוסמכת ומידענית מציעה לכם סיורים מודרכים ברמה אחרת, מגוון של סיורים קצרים בין נופי תרבות בחיפה, חוף הכרמל והאזור.

תגובה 1:

  1. אחותי את מדהימה. החמרים בבלוג ברמה שאין שני לו בארץ. גם אקדמי, גם קליל יש בו הכל. אני בטוחה שאחרי שתסיימי את הדוקטוראט הדרך לפרופסורה תהיי קצרה...
    זהבית אורלב, קידום אתרים

    השבמחק